
Електричні гуляйноги - швидкі, зручні та доступні по ціні. Та чи готовий Львів до впровадження такого транспорту, які правила потрібно впровадити, - різні думки гостей ефіру «Народне толк-шоу» (щовівторка на телеканалі NTA) читайте у матеріалі.
«Це важко назвати ДТП»
Командир велосипедного патруля Назарій Прінь розповідає, що такий вид транспорту має багато недоліків, оскільки він не узаконений. Навіть коли стається пригода, поліцейські не знають достеменно, як її кваліфікувати, адже «це важко назвати ДТП».
Утім тільки офіційно зафіксовані неприємні ситуації за участі кермувальників електросамокатів у Львові у стаються щотижня.
«Були випадки і з тілесними ушкодженнями», - підтверджує Назарій Прінь.
Водночас заступник голови фракції «Свобода» у ЛМР Любомир Мельничук зауважив, що, звісно, закон законом, але поки нема прописаних норм, правоохоронці не повинні залишатися осторонь проблеми.
«Ми маємо поліцію, якій платимо гроші. Вона повинна слідкувати за безпекою нашого міста. Коли поліція бачить, що якісь молодики влаштовують перегони, то їм для цього не потрібен закон, щоб їх зупинити і провести з ними роз’яснювальну роботу», - переконаний Мельничук.
Як власники електросамокатів контролюють своїх клієнтів
Перш ніж людина отримає електросамокат в оренду, вона має підписати договір, мати при собі паспорт або ж водійське посвідчення. За словами власника одного із сервісів прокату електросамокатів Данила Коця: якщо користувача електросамокату спіймають у нетверезому стані, йому заблокують поїздку. Також заборонять користуватися програмою їхнього сервісу. «У договорі чітко вказано, що їхати самокатом може лише одна особа, без «пасажира». Також керувати можна лише у тверезому та дієздатному станах», - пояснив Данило Коць. Та якщо орендувати самокат через QR-код, то незрозуміло, до чиїх рук потрапляє транспорт. Саме тому є очевидним, що для регулювання руху на електросамокатах потрібні ще й інші важелі.
Які правила хочуть впровадити для водіїв електросамокатів
Парламент у першому читанні уже схвалив необхідні зміни для узаконення електросамокатів. Щоправда, депутати запропонували сотні правок. Якщо закон ухвалять у другому читанні, то після трьох місяців зміни набудуть чинності.
Згідно з ними, водії повинні будуть мати шоломи та увімкнений ліхтарик під час руху, світловідбивальні елементи на одязі та транспорті в темну пору доби. Рухатися можна буде лише велодоріжками або ж краєм проїжджої частини. Порушників чекатиме штраф від 85 гривень і більше. Якщо людина буде ще й напідпитку, то їздити електросамокатом їй заборонять.
«Чітко прописані правила мають бути для користувачі велосипедів, гірободів та електросамокатів. Такі водії мають проходити курси правил дорожнього руху», - каже голова комісії транспорту, зв'язку та міської мобільності ЛМР, депутат «ВАРТИ» Ігор Зінкевич.
Також експерти пропонують встановити обмеження на допустиму швидкість та вік водія електросамокату.
Культура водіння електросамокатами
Водночас засновниця ГО "Impact. Безпека дорожнього руху" Оксана Романуха зауважує, що регулювання цього транспорту має відбутися не лише на законодавчосу рівні, а й на місцевому. «Це новинка не лише для нас, але й для всього світу. Маємо пам’ятати, що електросамокат - це транспортний засіб, хоч офіційно його ще не вважають транспортом. Ми маємо пам’ятати, що коли ми ним користуємось, то ми є учасниками дорожнього руху», - наголошує експертка. Її підтримує й секретар Львівської міської ради Маркіян Лопачак. Каже: люди сприймають електросамокати як розвагу і не розуміють, що такий транспортний засіб може набирати високу швидкість.
Заборонити до появи закону?
Депутат Львівської обласної ради Володимир Доманський вважає, що Львівська міська рада має призупинити пересування електросамокатами, поки Верховна Рада не ухвалить відповідний закон, не визначить статус користувачів електросамокатів. Хто вони? Пішоходи, водії?
До слова, до міського голови Львова уже надійшли звернення від депутатів з вимогою вдатися до дій, щоб зупинити електросамокатний хаос у місті.
«У нас узагалі нічого не внормовано, але підприємці працюють. Діє принцип: що не заборонено - те дозволено. Ми вже зробили звернення до Нацполіції, до міського голови з вимогою відреагувати. Як сервіс - це супер, але у всьому має бути порядок. Тому чекаємо рішення Верховної Ради», - розповів керівник фракції "Європейська Солідарність" у ЛМР Петро Адамик.
Що з інфраструктурою у Львові?
Ще один важливий момент: інфраструктура для «гуляйніг». За словами Ігоря Зінкевича – це проблема, яку треба вирішувати, якщо місто справді хоче подбати про безпеку містян. Наразі ж «гуляйногами» їздять, де заманеться – по тротуарах, велодоріжках, проїжджих частинах. «Просто велодоріжка без інфраструктури не дає можливості повноцінно користуватися не тільки електросамокатами, але й велосипедами. Мають бути відповідні дорожні знаки, сама побудова доріжки, зони для зупинки та відпочинку. Потрібна повноцінна інфраструктура, яка стане частиною культури їзди на мобільних і сучасних транспортах», - переконаний голова транспортної комісії.
Скільки коштує проїхати з вітерцем
Вартість електросамокату в Україні коливається від семи до кількох десятків тисяч гривень. Хвилина оренди у Львові становить від 1 до 3 гривень. Додатково треба платити за розблокування транспорту, щоб почати ним рухатися.
Читайте нас у Telegram. Підписуйтесь на наш канал "Говорить великий Львів"