Повномасштабна війна в Україні суттєво змінила споживчі настрої українців. Основні з чинників – це звуження фінансових можливостей, вимушений переїзд, заощадження під час війни та допомога ЗСУ. Які товари ще користуються попитом, а що українці перестали купляти в умовах війни, а також які товари замовляють через Інтернет – читайте у матеріалі NTA.
Затяжна війна та погіршення споживчих настроїв українців
Індекс споживчих настроїв в Україні у червні 2022 року склав 78,1, що на 6,4 пунктів нижче за показник травня. Скоротилися всі складові індикатора, крім Індексу доцільності робити великі закупки, інформує компанія Info Sapiens. Як зазначають аналітики Info Sapiens, у червні продовжується тенденція зменшення піднесення в економічних настроях, яке спостерігалося на початку повномасштабного вторгнення Росії.
«Лише за рахунок цього Індекс споживчих настроїв був аномально високим навесні, у той час як його складова, Індекс поточного становища, впав і продовжує падіння. У випадку затяжної війни ми прогнозуємо, що очікування українців щодо розвитку економіки України продовжать погіршуватися, як і загалом Індекс споживчих настроїв», –зазначають аналітики.
[gallery size="full" columns="1" ids="420135"] Індекс поточного становища – зменшився і складає 36,7, що на 4,2 пункти нижче за рівень цього показника у травні. Індекс економічних очікувань у червні зменшився на 18,9 пунктів та складає 94,8 п. У червні показник індексу очікуваної динаміки безробіття зріс на 4,6 пунктів та складає 142,7. Індекс інфляційних очікувань зріс на 4,4 пункти та складає 182,4 пункти. Очікування українців щодо курсу гривні впродовж найближчих 3 місяців погіршилися: індекс девальваційних очікувань зріс на 4 п. та складає 152,1. [gallery size="full" columns="1" ids="420136"]
ТОП-7 категорій покупок під час війни
Відповідно до дослідження Gradus за квітень 2022 року, через нестабільність матеріального статку й ускладнення з плануванням доходу та витрат найбільш вживаною категорією товарів серед населення є продукти харчування (58%). Також люди купують ліки (33%) через страх дефіциту. Більш як третина людей, що переселилися в інші регіони, планують купляти одяг і взуття. Ще 29% – засоби гігієни та догляду. По 17% – витрачають кошти на побутову хімію та товари для тварин, і ще 14% купують товари для дітей. [gallery size="full" columns="1" ids="420137"]
«Майже дві третини людей не звертають увагу на бренди. Споживачі, які продовжують купувати товари звичних брендів, основними факторами при виборі зазначають позитивний досвід та підтримку українського виробника. Товари нових брендів споживачі купують через відсутність звичних, а також тому, що хочуть підтримати українського виробника», – йдеться у повідомленні.
[gallery size="full" columns="1" ids="420138"]
Продукти харчування, які в пріоритеті
Відповідно до дослідження, проведеному мережею ТЦ Епіцентр, деякі товарні категорії стабільно зростають навіть під час війни. Наприклад, об'єми реалізації продуктів харчування в березні й квітні були майже в 2,5 рази більшими, ніж за аналогічний період минулого року.
«При цьому основним попитом в цей період користувалися товари з тривалим терміном зберігання. Зокрема, консерви, борошно, олія, цукор і сухофрукти. Цікаво, що поряд із тушонкою та бакалією, до найбільш популярних серед українців товарів у цей період увійшли сушене манго, шоколадні батончики та алкогольні напої», – йдеться у повідомленні.
[gallery size="full" columns="1" ids="420140"] Як повідомили у коментарі для NTA в Асоціації рітейлерів України, основними купівельними пріоритетами українців від початку війни залишаються товари першої необхідності та соціальні товари (яйця, молоко, цукор, крупи тощо), а також сезонні овочі та фрукти.
«Попит на інші товари за місяці війни знизився у зв’язку зі зниженням купівельної спроможності та у зв’язку з неможливістю ввезення до країни товарів, які не входять до переліку критичного імпорту», – пояснили в Асоціації рітейлерів України.
Водночас зауважили, що зараз ситуація буде поступово змінюватись, так як Постанова Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2022 р. № 153 «Про перелік товарів критичного імпорту» скасована, внаслідок чого сфера торгівлі отримала можливість завозити більше товарів, які не відносяться до категорії соціальних, й попит на них буде поступово відновлюватись.
Які побутові товари купують
У березні українці купували в основному теплий одяг та взуття, що мало позитивну динаміку. Це було зумовлено потребами як військових, так і переселенців, які часто були змушені покидати свої домівки поспіхом, не взявши навіть базові речі. У березні й квітні в «плюс» у порівнянні з минулим роком також відпрацював напрям дитячих товарів. В основному – за рахунок продукції для малюків (дитяче харчування, засоби гігієни), яку українці закуповували про запас. Позитивний результат у квітні продемонстрували текстиль, посуд та канцтовари, що можна пояснити потребами переселенців у цих товарах. У травні спостерігалося збільшення продажів побутової техніки та електроніки. Яскравою тенденцією став підвищений попит на електроскутери та інший електротранспорт, що стало логічним наслідком подорожчання і дефіциту палива на українських АЗС. У перші місяці війни в мережі Епіцентр також фіксувався підвищений попит на товари, які були необхідні ЗСУ та теробороні для облаштування захисних позицій: бензопили, сокири, лопати, генератори, каністри, каремати, тактичний одяг та взуття тощо.
«Зараз, в міру покращення забезпечення військових, попит на ці товари поступово знижується», – зазначають у дослідженні.
Крім загального скорочення ринку через виїзд частини населення за кордон, в мережі Епіцентр також фіксують географічний перерозподіл споживання, пов’язаний з переселенням українців у відносно спокійніші західні регіони країни.
«Також спостерігається тенденція до економії коштів. Українці все частіше відмовляються від придбання дорогих товарів і в основному закуповують продукцію першої необхідності», – йдеться у дослідженні.
Що перестали купляти
Відповідно до дослідження, проведеному мережею ТЦ Епіцентр, найбільше від війни постраждала реалізація товарів для будівництва, ремонту та облаштування житла. [gallery size="full" columns="1" ids="420144"]
«Наприклад, в перший місяць війни продажі керамічної плитки та інших покриттів для підлоги скоротилися на 66%, меблів – на 57%, а будівельних матеріалів – на 47%», – зазначають дослідники.
І зауважують також, що в квітні й травні ситуація покращилася і хоча динаміка продажів більшості товарних категорій, пов’язаних з будівництвом та ремонтом, залишається негативною, проте темпи падіння в основному не перевищують 15−20%.
Що входить в онлайн замовлення українців
Аналітики сервісу доставки продуктів Zakaz.ua дослідили, на які продукти та категорії товарів зріс попит під час війни серед українських онлайн-покупців у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. З’ясувалося, що українці заощаджують гроші, купують акційні товари та запасаються бакалійними продуктами та питною водою. [gallery size="full" columns="1" ids="420149"] Під час війни в Україні серед онлайн-покупців сервісу Zakaz.ua суттєво зріс попит на бакалійні товари: крупи, макарони, борошно, цукор, сіль, соняшникову олію, консерви, чай та каву. З березня по травень 2022 доля замовлень серед усіх категорій на цю групу товарів становить 20,8%, тоді як за аналогічний період у 2021 була 17,8%. Така тенденція не є дивною, адже багато українців в кризові часи запасаються поживними та необхідними продуктами довготривалого зберігання. Крім цього, варто зауважити, що дуже помітно зріс попит на категорію акційних товарів – на 4,5%. У весняний період минулого року ця категорія мала показник попиту 0,2%, тоді як зараз зросла до 4,7%. Такі зміни пов’язуємо з падінням рівня доходів населення через війну. Українці заощаджують кошти, тому почали частіше купувати товари зі знижками. Також відзначимо зростання попиту на наступні групи товарів: риба та морепродукти — на 3,5%, товари для тварин – на 3%, вода та напої –на 2,2%, солодощі, снеки та кондитерські вироби –на 1,2%, товари для дітей – на 0,4%. Водночас під час війни найбільше впав попит на овочі та фрукти. Зазначимо, що протягом минулих років у кошику покупців навпаки частіше переважали товари категорії «фреш». Динаміка на попит цих товарів постійно зростала й у 2021 становила 17,4%. Виходячи з продажів минулого року, у даному сегменті перше місце впевнено займали банани, на другому – картопля, на третьому – томати, на четвертому – огірки та на п’ятому – яблука. Також популярність активно набирало авокадо, яке купували понад 14% користувачів сервісу. Проте, під час війни попит на овочі та фрукти дуже скоротився – на 8,2% та становить тепер лише 9,7% від продажів усіх товарів.
«Падіння попиту на овочі та фрукти спровоковане значним зростанням цін на продукти цієї категорії. Адже відомо, що великий відсоток цих товарів на полички вітчизняних магазинів потрапляв саме від закордонних постачальників. В умовах закритого неба та заблокованих портів через війну надходити імпорт може лише фурами з ЄС, а не морським транспортом. Тому, через складнощі з логістикою, ціни на ці продукти суттєво підскочили», – повідомляє комерційний директор компанії Євген Нетреба.
Також впав попит на наступні категорії товарів: молочна продукція, яйця та сир – на 3,1%; м’ясо та ковбасні вироби – на 2,6%; канцелярія, товари для дому, кулінарія – на 5,6%, заморожені продукти –на 0,2%; засоби особистої гігієни та побутова хімія – на 0,9%; алкоголь та табачна продукція – на 1%. Зазначимо, що тимчасове падіння продажів на алкогольну продукцію було спровоковане ухваленням на заборону та обмеження продажу алкоголю українським урядом. Водночас під час війни дуже підскочив попит на табачну продукцію. Тому, беручи до уваги ці чинники, загальний попит на дану категорію впав на незначний показник. [gallery size="full" columns="1" ids="420159"] Популярні товари в чеку Якщо говорити про наповнення споживчого кошика під час воєнного стану в Україні, він не суттєво відрізняється від мирного часу. За даними сервісу доставки продуктів Zakaz.ua, у 2021 році в українських супермаркетах найчастіше замовляли додому хліб, воду, молоко, сік, куряче м’ясо, яйця, картоплю та банани. Ці товари зустрічалися більш ніж у 50% кошиків онлайн-покупців сервісу. Під час воєнного стану майже всі ці позиції, окрім картоплі та соку, збереглися й так само часто зустрічаються в чеку покупців. Проте додатково з’явилися наступні товари: гречка, сметана, масло, цукор, сіль та макаронні вироби. Варто відзначити, що ажіотаж на сіль має тимчасовий характер та був спровокований в даному періоді на фоні новини про припинення роботи підприємства «Артемсіль». Наприкінці травня від клієнтів були зафіксовані замовлення від незначних 5-ти пачок солі до ваги понад півтори тонни. Товар швидко був розпроданий та зметений з усіх полиць супермаркетів протягом тижня. Проте, сіль від дорогих виробників залишилися в асортименті. [gallery size="full" columns="1" ids="420157"] OLX Доставка та Glovo. Яка ситуація За підрахунками для УНІАН від OLX Доставка, на початку війни, в березні, на цій платформі динаміка замовлень впала і українці почали купувати в 4-6 разів менше. Найвідчутніше падіння було у категоріях «Дім та сад» та «Хобі, відпочинок і спорт». А вже квітні у всіх категоріях частота замовлень збільшилася втричі. Згодом у травні українці відновили частоту замовлень через цю платформу до мирних показників, а вже у червні на 33 % частіше почали купляти одяг, взуття та товари для спорту й відпочинку, ніж до війни. Хоча українців й цікавила у червні електроніка та товари для дому та саду – 5,2 та 5,4 млн візитів щомісяця – однак витрачати кошти на такі вартісні товари вони все ще не готові. Згідно з даними від сервісу доставки Glovo, у них зараз з ресторанів і віртуальних брендів найчастіше замовляють піцу, бургери, шаурму, кебаби та круасани. Серед замовлень з партнерських супермаркетів і локацій Glovo Express найчастіше зустрічаються овочі і фрукти, алкогольні напої, молочна продукція та яйця, цигарки, солодкі напої. Щодо замовлень з аптек, то найчастіше кур'єри доставляють протизапальні препарати, спреї від нежитю, засоби від головного болю та знеболюючі. Лілія Чміль
Читайте нас у Telegram. Підписуйтесь на наш канал "Говорить великий Львів"