Після серії поразок на фронті російське командування змінило тактику ведення війни. Тепер окупанти намагаються досягти своїх цілей не лише за рахунок військових дій, а й через розхитування ситуації зсередини нашої країни. Для цього ворог у соцмережах розгорнув справжню інформаційно-психологічну спецоперацію. Її завдання – вплив на психіку військових та цивільного населення задля дестабілізація ситуації як на фронті, так і в тилу. Усе зводиться до того, аби змусити людей вийти на вулиці проти влади, а бійців ЗСУ – саботувати накази. Як виглядає вороже ІПСО і чи можна вберегтися від нього, - у розслідуванні проєкту "Змови". « – Що відбувається? Що вони роблять? – Ти, мразота, правила дорожнього руху знаєш? – Не спілкуйтесь зі мною так. – Ти колону бачила? Ти людей моїх бачила?» - це фрагмент відео, яке нещодавно розійшлось мережею. На кадрах буцімто військові ЗСУ зупинили авто, яким керувала жінка з дитиною в салоні. Боєць лається та обзиває водійку, зокрема й за те, що вона спілкується російською. Потім раптово відкриває вогонь. «Що ви робите? У мене дитина маленька в машині. Що ви собі дозволяєте? Жах!» - кричить жінка на відео. Перші сумніви у правдивості цього відео викликає не так погана гра акторів, як автомобіль військових. "Вольцваген Амарок" західного зразка ніколи не мав таких навісних елементів. Схожий тюнінг використовували та продавали лише на російському ринку. Місце зйомки згодом визначили за ландшафтом місцевості – це схід Донецька, де українських військових не було з 2014 року.
«Вони мають доступ до ресурсів, щоб маніпулювати нами. Рашисти можуть використовувати що завгодно - нашу форму, яку мають, бо полонених дуже багато. Кубань говорить українською мовою, це не проблема говорити для них», - пояснює психологиня Ольга Шабловська.
Те, що зйомки дискредитаційних відео – частина роботи російських армійців, підтвердили і полонені чмобіки. «Після повернення з позицій нас переодягали в українську форму ЗСУ і змушували записувати відео. Зміст відео був такий, що в Україні все погано, збройні сили несуть величезні втрати. - Скажи «паляниця». - Паляниця», - розповів в аматорському відео полонений російських солдат. Інший тип відео, що створюють та масово тиражують рашисти – звернення українських військових до керівництва держави. При цьому обов’язково наголошується на безвихідному становищі бригади на певних напрямках.
«Звертаємося до головнокомандувача з Авдіївки. Ситуація наближається до катастрофи. Наша бригада несе критичні втрати, більше половини особового складу вийшло із ладу, загинули або пропали безвісти» - заявляють буцімто бійці 53-ї бригади ЗСУ. «Це меседжі про те, що на тих чи інших напрямках все максимально гаряче. Таким чином хочуть добитися того, аби українське суспільство почало тиснути на свою політичну владу і на військове, керівництво. Щоб на тих чи інших напрямках добиватися виведення українських військ», - зауважив діджитал-експерт Дмитро Плахта.
Це відео-звернення орків, переодягнених у військових 53-ї окремої механізованої бригади, спростував, Центр протидії дезінформації. А знайти його можна було у телеграм-каналі бригади. Та з’ясувалось, що про існування даної групи у самій бригаді навіть не знали.
«У нас одна офіційна сторінка в мережі Facebook, одна сторінка в мережі Instagram. Мені це знайомо, нам про це казали, але наші комп’ютерні генії ніяк не можуть на це вплинути. Спочатку скаржились, скаржились, на цьому все зупинилось» - розповіли у пресслужбі 53-ї бригади.
З’ясувалось, що телеграм, який із початком повномасштабної війни став для українців одним з основних джерел інформації, переповнений фейковими сторінками різних бригад ЗСУ.
«Основною темою цих пабліків у телеграмі є висвітлення бойових дій на передовій. Однак в цю історію вони вкраплюють ті меседжі, які їм вигідні і просувають такі теми як дискредитація збройних сил України, дискредитація президента та вищого командування, дискредитація волонтерського руху», - зазначив діджитал-експерт Дмитро Плахта.
До прикладу, на сторінці нібито 59-ї бригади часто нарікають на відсутність озброєння. Цей же наратив шерять і адміністратори фейкового каналу 79-ї бригади. Разом із тим публікують відео з так званого z-каналу – про це свідчать велетенські водяні знаки, які пропагандисти навіть не спромоглися замалювати.
«Ось вона іноземна допомога. На тобі Боже, що мені не гоже» - буцімто обурюється «військовий ЗСУ» на відео. «У різний час і на різні аудиторії поширюються наративи. Ми нарахували їх близько двох десятків. Вони намагалися послабити нас зсередини. Військових демотивувати, бо військове командування начебто не дає їм якоїсь зброї правильної. Або десь притримує цю зброю і не дає на найважливіші ділянки фронту» - розповів представник проекту «StopFake»Руслан Дейниченко.
Сторінки пропагандисти ведуть як російською мовою, так і українською. У цьому випадку з виразними граматичними помилками, що свідчить про використання сервісів-перекладачів. Серед популярних тем у фейкових телеграм-каналах, висміювання головнокомандувача, байки про захоплення Польщею частини України та «зрада» довкола мобілізації.
«Це взагалі не нова історія. Це вже навіть не замаскована нічим операція з російського боку. Чому вона пряма, тому що вона розрахована на послаблення армії» - зазначила голова правління ГО «Рада інформаційної безпеки та кіберзахисту» Елліна Шнурко-Табакова.
"Змови" зв’язалися з представниками різних бригад ЗСУ, і всі без виключення зазначили, що не мають стосунку до знайдених нами телеграм-каналів.
«Казав пресофіцер, що знають про це, але нічого не можуть зробити. Скаржились, але, каже, ніякого результату, ніхто не заблокував», - розповіли у пресслужбі 79 бригади.
А ще російські спецслужби безперервно розробляють нові методи збору інформації про військових ЗСУ. Це один із багатьох чат-ботів у телеграмі. Вони буцімто інформують родичів військових про списки зниклих безвісти, які нібито складені товариством Червоного Хреста.
«Коли ти не знаєш, що з твоєю рідною людиною, ти вже не можеш логічно мислити, бо цих емоцій так багато, що ти просто хочеш отримати хоча б якусь інформацію», - підкреслила психологиня Ольга Шабловська.
Однак, щоб отримати інформацію користувачу пропонують «верифікуватись». Та вже після надсилання персональних даних, бот перестає реагувати. Окремий подив викликає мова, якою викладені інструкції.
«В деяких ботах смішно, що їх також росіяни пробують робити українською мовою і смішно, коли ти бачиш, що пише «що то пішло не так», або на кнопках якісь дивні слова, типу «підтвердивши». Це все із розряду «бавовни», «борошен» і «пекельних сеч» - розповів діджитал-експерт Дмитро Плахта.
Представники бригад, чат-боти яких ми віднайшли, стверджують, що не створювали жодних платформ у телеграмі для інформування військових та їхніх родин. Ба більше, представники бригад занепокоєні, що інформацію з чат-ботів ворог може використати проти військових.
«Їх нещодавно запустили, бо я особисто дивилась цю сторінку, що з’явилась в цьому році, на початку лютого. Це фейкова група. Люди є і там є чат-бот. І це плачевно, бо люди будуть писати у цей чат-бот» - непокояться у 79-ій бригаді. «Так можуть діяти шахраї. Першочергово збирати інформацію про номер телефону, про персональні дані, прізвище ім’я по-батькові людини, дату її народження, в подальшому на ці номера телефону можуть надходити як варіант лізингові посилання, тобто скомпрометовані посилання з метою або заволодіння банківським рахунками, або іншими персональними даними, наприклад можливо акаунтами», - зазначила старша інспекторка управління протидії кіберзлочинам у Львівській області, Валерія Івкова.
Однак, на телеграмі спроби виманювання інформації у родичів військових не завершились. Популярна соціальна мережа Тік-Ток також стала майданчиком для пропагандистських дій ворожих сил.
«Тік-ток, а особливо телеграм, останнім часом стали джерелом номер один новин для українців. Тік-ток - джерело новин для молодших українців, для тинейджерів. Відповідно, ці дві платформи стали чи не єдиним джерелом поширення масової дезінформації», - пояснює представник проєкту «StopFake» Руслан Дейниченко.
У Тік-ток користувачі виявили профіль, який намагався маскуватись під українського військового. Проте його «видали» підозрілі ознаки - перебування одночасно на кількох «гарячих» напрямках. І, звісно, військовий розповідає лише про негаразди на передовій.
«Ми знаємо, шо біля Бахмута і Соледара ідуть дуже напружені бої. Ми знаємо, що саме до цих міст найбільше зараз прикута увага українських користувачів. Люди шукають інформацію про Бахмут, Вугледар, Соледар і Авдіївку і відповідно вони знаходитимуть і контент, який навмисно створений для промивання мізків», - застерігає Руслан Дейниченко.
Завдання таких фейків – викликати відчуття, що гарячі міста скоро захоплять окупанти, або ж закликати українців звертатись до вищого командування ЗСУ з вимогою вивести війська. Такі відео можуть набирати мільйони переглядів, навіть якщо вони єдині на сторінці.
«ІПСО або маніпуляція викликають страх, або гнів. Тому якщо відчуваємо такі емоції, маємо задати собі питання: чи це часом не ІПСО. А не зразу включатися в те, що все погано, нас кинули. У страху найлегше маніпулювати людьми», - пояснює психологиня Ольга Шабловська.
Серед методів, якими рашисти спотворюють факти, є також використання справжніх подій з додаванням брехливого тексту. Як-от, на відео, де українці навколішках нібито закликають президента Зеленського піти з посади. Насправді ж, ці люди вшановують пам'ять загиблого військового героя. Пропагандисти розповсюджують інформацію з метою дискредитації вищого керівництва, зокрема президента та командирів, часто використовуючи відеозаписи з військовими, що висловлюють своє невдоволення. Таким чином московити намагаються вполювати двох зайців: і керівництво країни дискредитувати й зібрати дані про військових чи вивідати стратегічну інформацію.
«Викликаючи певним чином невдоволення через тих чи інших військовослужбовців, вони пробують, як правило, знайти тих, що хто може опосередковано надавати інформацію. Наприклад, по тих чи інших запланованих бойових діях, на тому чи іншому напрямку», - зазначив військовий експерт Ігор Козій.
У коментарях під відео родичі часто розповідають про зниклих безвісти чи загиблих бійців. Таким чином ворог отримує їхні імена та інформацію про підрозділ.
«І навіть якщо зайти на такий фейковий акаунт, зайти в коментарі, то не побачите, що будуть люди масово писати, що це фейк. Навпаки - писатимуть слова підтримки», - зауважив діджитал-експерт Дмитро Плахта.
Маючи ґрунтовні підозри щодо певної сторінки в соцмережах, варто одразу звернутись до кіберполіції.
«Є певна проблема з блокуванням. Адже щоб заблокувати, наприклад, ресурс, який налічує 100 підписників, треба 50, 60 скарг. Та якщо це буде блогер-мільйонник, то треба десь від 300 тисяч до п’ятиста тисяч таких скарг», - розповіла Валерія Івкова.
У Тік-Ток заблокувати користувача, який поширює дезінформацію, простіше та ефективніше, кажуть експерти. Щоб захиститися від ворожих ІПСО в соцмережах, важливо утриматися від поширення емоційних повідомлень та повністю довіряти інформації, яку надають Збройні сили України.
«Вони шукають наші болючі точки. Чим більше точок знайде ворог, якими реагує, тим легше буде нами маніпулювати. Нам потрібно включити мислення, щоб не бути як росіяни. Оце запам’ятайте, росіяни керуються страхом. Ми маємо керуватися розумом», - підсумувала Ольга Шабловська.
Якщо раптом отримали емоційно заряджений контент від родичів чи знайомих, не поспішайте його поширювати. Краще згадайте головні тези нашої програми, аби не стати черговою жертвою ворожого ІПСО. Крім того, варто уважно переглянути свої підписки у соціальних мережах, оскільки можливо, що саме той «військовий», за яким ви стежите, насправді є ефесбешником з Москви. "Змови"
Читайте нас у Telegram. Підписуйтесь на наш канал "Говорить великий Львів"